آموزش, راهکارههای پرورش کودک دوزبانه, مقالات

چرا در تحقیقات قبلی روانشناسان دوزبانگی را باعث افت شدید تحصیلی می‌دانستند

چرا در تحقیقات قبلی روانشناسان دوزبانگی را باعث افت شدید تحصیلی می‌دانستند؟??

 

?باورهایی بین مردم ایران شکل گرفته است که می‌گویند دوزبانگی باعث افت تحصیلی کودک می‌شود. دوزبانگی در مدارس معضل همۀ مربیان است و اظهار می‌کنند که درس را خوب متوجه نمی‌شوند و عملکرد ضعیفی دارند.

?با یک مثال متوجه می‌شوید که ضعف در مدل دوزبانگی کودک و کوتاهی والدین در استفاده از  متد علمی و مؤثر دوزبانگی است. اگر والدین نسبت به این امر آگاهی کامل داشته باشند و با اصول علمی کودک خود را دوزبانه کنند، هیچ‌وقت این اتفاق نمی‌افتد.

?سال 94 همراه با خانواده برای تعطیلات عید به منزل یکی از آشنایان در روستای دهرود واقع در استان بوشهر رفته بودیم. این خانواده کاملاً ترک‌زبان بودند. فرزند پنج ساله‌ای داشتند که با او فارسی صحبت می‌کردم، ولی اصلاً متوجه حرفزدن من نمی‌شد. برایم خیلی عجیب بود که کودک قرار است دو سال دیگر وارد مدرسه شود، ولی قادر به فارسی صحبت کردن نیست. علت را از والدین آن‌ها جویا شدم،پاسخی که شنیدم برایم خیلی جالب بود و متوجه شدم چرا بیشتر دوزبانه‌ها در ایران با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

پدر خانواده گفت ما برایمان زبان مادری (ترکی) خیلی مهم است. به همین دلیل تا هفت‌ سالگی و قبل از ورود به مدرسه با کودکمان مفصل زبان ترکی را صحبت می‌کنیم و به خاطر ترس از یاد نگرفتن زبان ترکی اصلاً با کودک زبان فارسی صحبت نمی‌کنیم و اعتقاد داریم با ورودش به مدرسه زبان فارسی را به ‌راحتی یاد می‌گیرد.

??‍?این پدر عزیز به خاطر ناآگاهی از اینکه کودک به ‌راحتی هر دو زبان را یاد می‌گیرد، طبق استانداردهای لازم فقط تن به یادگیری زبان مادری داده بود و متوجه این قضیه نبود که با این کار لطمه ی روحی شدیدی به کودک وارد می‌شود.

?فرض کنید این کودک با هیچ دانشی از زبان فارسی وارد مدرسه شود و همه ی همکلاسی‌ها و مربیها به زبان فارسی با او ارتباط بگیرند، چه اتفاقی برایش می‌افتد؟

?ارمغان استفاده از این روش پرخاشگری ، عدم اعتماد به‌ نفس درکودک، پایین آمدن عزت ‌نفس و افت شدید تحصیلی در پایۀ مهم و اساسی اول دبستان است که تعیین‌کننده ی رشد تحصیلی کودک در مقاطع بالاتر نیز میباشد. صد در صد این کودک از مدرسه، محیط کلاس و همکلاسی‌ها فراری است و دوست ندارد چیزی یاد بگیرد.

تمام هدف ما تلاش برای داشتن کودک شاد، خلاق و دوزبانه یا چندزبانه است.

پس فراموش نکنیم به هر قیمتی نمی‌شود کودکی مسلط به زبان‌های دیگر داشت. ما قرار است اوقاتی خوش را برای کودکمان بسازیم.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید