آموزش, اخبار آکادمی, راهکارههای پرورش کودک دوزبانه, مقالات

متد دوزبانگی پیله تا پرواز چیست؟

متد دوزبانگی پیله تا پرواز چیست؟

سبک پیله تا پرواز سبکی بسیار جدید است. تلفیقی از سبک‌های مهم و مناسب افرادی است که در جایی بیگانه از آن زبان دوم زندگی می‌کنند و به منابع و افراد بومی در آن زبان دسترسی ندارند و هدف آن فراگیری زبان به سبک زبان مادری با لهجه صحیح همانند بومی­زبانان است.

این متد طبق اصول روان­شناسی و زبان‌شناسی بنیان شده است. کودک در شرایطی قرار می‌گیرد که محیط طبیعی شبیه‌سازی می‌شود و می‌تواند زبان دوم را با بازی و سرگرمی و به سبک زبان مادری فرابگیرد. در این متد والدین هیچ باری روی دوششان نیست و تکلیف در منزل فقط گذاشتن محتویات پکیج برای کودکان است یا هفته‌ای بین یک تا سه جلسه می‌توانند با حضور در کارگاه‌های شبیه‌سازی کارهای روزمره برای کودکان شرکت کنند.

متدهای دوزبانگی که در سراسر جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد نیازمند مهارت یکی از والدین یا فرستادن بچه به مهدهای دوزبانه با هزینه‌های هنگفت بود یا اینکه والدین باید مهاجرت می‌کردند و در محیط اصلی قرار می‌گرفتند. حال متد پیله تا پرواز هدف اصلی‌اش فراگیرشدن دوزبانگی برای عموم مردم است. به همین منظور درصدد تدوین و اجرای طرحی بود که بتواند نیاز عموم جامعه را تأمین کند و با کمترین زمان و هزینه و رفت‌وآمد والدین بتوانند کودک خود را دوزبانه کنند و از آن لذت ببرند. این متد کارآمد و مؤثر است و نمونه‌های زیادی تحت این متد به‌راحتی دوزبانه یا چندزبانه شده‌اند.  آکادمی پیله تا پرواز در حال حاضر بیش از 150 نمایندگی فعال در سراسر کشور دارد و هر روز بر تعداد درخواست ها برای اخذ نمایندگی های جدید افزوده می‌شود.

 

متد پیله تا پرواز منطبق با اصول روان­شناسی طرح‌ریزی شده است و برای کودکان زیر هفت سال آموزش با بازی، هم­بازی و اسباب‌بازی است.

 

این متد دارای کارگاه‌های هوش و خلاقیت انگلیسی و پکیج‌های مختص کودکان است که هر دو مکمل همدیگر هستند. برای نتیجه‌گیری باید هر دو هم‌زمان به‌صورت متداول و منظم استفاده شود تا بتوانند بهترین نتیجه را حاصل کنند.

 

ویژگی و مزیت‌های متد پیله تا پرواز

 

  • این متد قابل­ فراگیر شدن در سراسر جهان است و همۀ کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند (چراکه ویژگی‌هایی دارد که باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان، کمترین هزینه و بدون تسلط والدین بهترین نتیجه را گرفت).
  • این متد به هیچ‌گونه مهارت والدین و اطرافیان کودک در زبان دوم نیاز ندارد، فقط با صبوری و مداومت نتیجۀ دلخواه حاصل می‌شود، هیچ باری روی دوش والدین نیست و نیازی نیست که با کودک خود در منزل تمرین کنند.
  • در کمترین زمان ممکن کودک نتیجه می‌گیرد و اثرات مثبت آن قابل ‌لمس است.
  • کودک در محیط شبیه‌ سازی شده قرار می‌گیرد و کلیۀ نیازهای کودک در یادگیری زبان دوم برطرف می‌شود (با بازی و کارتون‌های غنی‌شده).
  • کودک لهجه‌ای زیبا و بومی به خود می‌گیرد، جوری که تفاوت آن را با کودکان بومی به‌سختی متوجه می‌شوید.
  • کودک به کارهای گروهی علاقه‌مند می‌شود و در گروه هم‌سالان خود قرار می‌گیرد.
  • کودک استرس و فشاری را متحمل نمی‌شود، زیرا نیازی نیست که هر روز در محیط بیرون باشد، چون محیط را در خانه شبیه‌سازی می‌کنیم.
  • با حضور در کارگاه‌ها کودک خلاق‌تر و باهوش‌تر می‌شود.
  • کارهای عملی بیشتری برای کودک در نظر گرفته شده است که با قرارگرفتن در محیط روی دقت، تمرکز، هوش حرکتی، هوش منطقی تأثیر می‌گذارد.

10- کارگاه‌ها طبق اصول روانشناسی- زبانشناسی و هوش هشت‌گانه طراحی شده است

11- برای تمامی رده‌های سنی تدبیری اندیشیده شده که کودک بتواند اصولی یاد بگیرد.

12- در این روش چون کودکان به سبک زبان مادری یاد می‌گیرند. فراموشی وجود ندارد.

13- روش خواندن و نوشتن کودکان روزانه متفاوت و اصولی‌تر است.

14- کودکان بعد از تسلط بر زبان دوم، وارد مرحلۀ سوادآموزی می‌شوند.

15- کودکان به انگلیسی فکر می‌کنند.

16-کودکان به انگلیسی خواب ببینند.

17- کودکان بدون ترجمه یاد می‌گیرند.

18- کودک رشد شخصیتی پیدا می‌کند.

19- کودک بعد از مدتی از لحاظ اعتماد به ‌نفس و عزت‌ نفس رشد می‌کند.

20- کودک چون مرتب در گروه هم­سالان خود قرار دارد اجتماعی‌تر می‌شود.

21- کودک به خودباوری بالایی می‌رسد، چون بعد از اینکه مسلط شد، تشویق همگان را برمی‌انگیزد و حس خوبی دریافت می‌کند.

ویژگی کارگاه‌های هوش و خلاقیت انگلیسی

پیله تا پرواز

 

کارگاه‌های هوش و خلاقیت انگلیسی پیله تا پرواز، از همۀ ابعاد کودک را رشد می‌دهد و هدف آن پرورش کودکانی شاد، خلاق و دوزبانه است. این کارگاه‌ها بر اساس هوش هشت‌گانۀ گاردنر و مهارت‌های دست­ورزی و زندگی پایه‌ریزی شده است.

کارگاه‌های پیله تا پرواز ویژگی‌های نابی دارد که باعث شده است کودکان به بهترین نحو ممکن زبان دوم را یاد بگیرند. علاوه بر دوزبانگی، روی رفتارهای اجتماعی آن‌ها تأثیر خیلی زیادی دارد. ازجمله موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • کارگاه‌ها منطبق با اصول روان­شناسی و روان‌شناختی کودک است.
  • کارگاه‌ها منطبق با هوش هشت­گانۀ گاردنر است.
  • کودکان تحت آموزش غیرمستقیم هستند.
  • کودکان با بازی و سرگرمی می‌آموزند.
  • هیچ‌گونه فشار و استرسی بر کودک وارد نمی‌شود.
  • کارگاه‌ها باعث می‌شود کودکان اجتماعی‌تر و شادتر بشوند.
  • کارگاه‌ها باعث بالاتر رفتن اعتمادبه‌نفس در کودکان می‌شود.
  • فعالیت‌های کارگاه نیم­کرۀ چپ و راست را فعال و متعادل می‌کند.
  • کارگاه‌ها همه هدفمند است و باعث تغییرات اساسی در کودکان می‌شود.
  • کارگاه‌ها باعث تقویت دقت و تمرکز و کودکان می‌شود.
  • موضوعات و فعالیت‌های کارگاه‌ها کودکان را خلاق‌تر می‌کند.
  • کارگاه‌ها باعث تخلیۀ هیجانی در کودکان می‌شود.
  • کارگاه‌ها حساسیت لمسی را در کودکان از بین می‌برد.
  • کارگاه‌ها تأثیرات زیادی روی هرچه سریع‌تر شدن روند دوزبانگی در کودکان دارد.
  • مداومت­داشتن در کارگاه‌ها تأثیرات شگفت‌انگیزی روی کودکان دارد.
  • مهارت‌های زندگی در کودکان مرتب تمرین و تکرار می‌شود.
  • تقویت مهارت‌های دست­ورزی در کودکان
  • تمرین رنگ‌آمیزی به‌صورت مداوم و پرتکرار
  • شناخت محیط پیرامون کودک
  • کودک با مفاهیم پایۀ رنگ‌ها، اشکال، فصل‌ها، روزهای هفته، اعداد و… آشنا می‌شود.
  • هوش هیجانی و اجتماعی کودکان تقویت می‌شود.

 

نقش کارتون در این متد چیست؟ چطور محیط را شبیه‌سازی کنیم؟

در متد پیله تا پرواز نیمی از کار مربوط به شبیه‌سازی محیط به زبان دیگر است. برای نتیجه­گرفتن حتماً باید کودک روزانه در معرض صوت و تصویر زبان دوم قرار گیرد. ما در محیط غنی واقعی قرار نداریم و محدودیت داریم، پس به‌وسیلۀ پکیج‌های رده‌بندی‌شدۀ سنی کودک را در معرض محیط زبان دوم زبان انگلیسی قرار می‌دهیم. حدود نیمی از نتیجه­گرفتن از طریق مشاهدۀ کارتون صورت می‌گیرد.

کارتون‌ها حکم مکان شبیه‌سازی‌شده را دارند و چون در شرایط کنونی ما قادر نیستیم محیط طبیعی را داشته باشیم، تنها ابزار موجود استفاده از کارتون‌های طبقه‌بندی‌شده و غنی برای کودکان است.

این کارتون‌ها علاوه بر اینکه کودکان را دوزبانه می‌کند، باعث می‌شود کودک اطلاعات عمومی بالاتری نسبت به کسانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنند کسب کند.

این مجموعه‌ها همه غنی‌شده هستند که به کودکان همۀ مسائل روزمرۀ پایه شامل اعضای بدن، اشکال هندسی، رنگ‌ها، حیوانات، فصل‌های سال، ماه‌های سال، روزهای هفته و بسیاری از مفاهیم پایه را آموزش می‌دهد و حتی احساس دوستی و همدلی را در کودکان بالا می‌برد.

نقش مربیان در متد پیله تا پرواز چیست؟

در متد پیله تا پرواز مربی نقش هم­بازی کودک را دارد، با کودک به انگلیسی بازی می‌کند و لحظات شیرینی را برای کودک خلق می‌کند. مربی قرار نیست آموزش مستقیم به کودک بدهد، مربی فقط با کودک لحظاتی را سپری می‌کند که با ابزارهای مختلف محیط غنی را برای کودک فراهم می‌کند.

علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی در قالب بازی، روی مهارت‌های دست­ورزی، خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی، دقت و تمرکز، اعتمادبه‌نفس کودک اثر می‌گذارد و بسیاری مهارت‌های دیگر را کودک می‌آموزد. کودک در این متد زندگی­کردن و لذت­بردن را می‌آموزد و بهترین اوقات برای کودک رقم زده می‌شود.

کودکان برای زندگی­کردن و آموختن مهارت‌های زندگی آماده می‌شوند. کودکان روزانه در معرض تمرین‌های مکرر مهارت­ورزی و زبان‌آموزی قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های مربیان پیله تا پرواز:

  • شاد و پر جنب‌وجوش باشد.
  • باحوصله و صبور باشد.
  • باانرژی و باانگیزه باشد.
  • با کودک هم­بازی شود.
  • عاشق کار با کودکان باشد.
  • در تمامی مدتی که بچه‌ها در کارگاه حضور دارند انگلیسی صحبت کند.
  • بین کودکان تفاوت نگذارد.
  • کودکان را قضاوت نکنند.
  • با زبان کودکانه با آن‌ها صحبت کنند و کودکان را درک کنند.
  • بین کودکان صلح و صفا برقرار کنند.
  • اوقات شیرینی را برای کودک به وجود آورند و حس خوب به کودک بدهند.
  • برنامه‌های متنوع و پرهیجان برگزار کنند.
  • دنبال یادگیری و پیشرفت مداوم باشد.
  • خودِ مربی لهجۀ انگلیسی زیبایی داشته باشد و مسلط باشد.
  • مربی روزانه پکیج‌های کودکان را ببیند و از آن‌ها ایده بگیرد.
  • مربی شعرهای کودکانه متنوعی را حفظ کند و برای بچه‌ها بخواند.
  • مربی همیشه به‌موقع در محیط حضور پیدا کند و به‌موقع محیط را ترک کند.
  • مربی رشد شخصیتی بالایی داشته باشد.
  • مربی در نقش مشاور بتواند والدین را در مسیر دوزبانگی راهنمایی کند.
  • مربی دوره‌های مربیگری دوزبانگی پیله تا پرواز را بگذراند.
  • مربی به مباحث دوزبانگی مسلط باشد.

 

متد نوجوان و بزرگسال

ENGLISH IN HABBIT

این متد بر اساس متد خردسال و برگرفته از روش‌هایی که افراد در محیط و تحت­فشار محیط زبان دوم را فرامی‌گیرند، طرح ریزی شده است.

روزانه ما با محرک‌های زیادی سروکار داریم. تمام این محرک‌ها در قالب مکالمات و کاربردی در کارگاه‌ها تمرین می‌شود و از همان ابتدای دوره، افراد باید در قالب نمایش با یکدیگر مکالمه انگلیسی داشته باشند. این روش بدون تمرکز بر گرامر کار می‌شود. با توجه به گرامرهای قبلی که در مدرسه یاد گرفته‌اند متد را شروع می‌کنیم و تمامی تمرکز روی صحبت­کردن و مکالمه داشتن پایه‌ریزی شده است.

در این متد که نام آن را English in habbit انگلیسی برحسب عادت گذاشته‌ایم، هیچ آزمونی گرفته نمی‌شود و آزمون واقعی همان انگلیسی صحبت­کردن است. در همان ابتدا به زبان آموزان تمرین می‌دهیم که به انگلیسی فکر کنند و راهکارهایی را به آن‌ها آموزش می‌دهیم که هرچه سریع‌تر بتوانند به این هدف برسند.

این کارگاه‌ها همانند کارگاه‌های سبک خردسال دارای پکیج و شبیه‌سازی محیط است، ولی شبیه‌سازی محیط غنی‌شده با آموزش مستقیم است. در کارگاه‌های نوجوان تنوع‌های بیشتری وجود دارد شاید برای همۀ شما اتفاق افتاده باشد که در فامیل و آشنایان خود با افرادی مواجه شوید که خاطرات بسیار بدی از زبان انگلیسی دارند، به­خصوص نوجوانان به این علت که با زور و فشار والدین و سخت‌گیری مربیان از زبان انگلیسی هیچ‌چیز نفهمیده‌اند و از آن رسماً بیزار شده‌اند. به همین علت ما کارگاه‌هایی را برای نوجوانان طراحی کرده‌ایم که علاوه بر یادگیری زبان انگلیسی اهداف زیادی پشت آن داریم. برای مثال این کارگاه‌ها با نمایش، اجرای مکالمه، بازی‌های حرکتی، آزمایش‌های علمی، مهارت‌های دست­ورزی و پکیج‌های ردۀ سنی نوجوان عجین شده است و همه دست‌به‌دست هم می‌دهند که محیطی شاد و پرهیجان را برای نوجوانان رقم بزنند. در این متد نوجوان انگلیسی را لمس می‌کند و مکرر برای اجرای صحنه‌های واقعی به زبان انگلیسی تمرین دارد.

برای کودکان و نوجوانان تنها آموزشی ماندگار می‌شود که با لذت باشد. به همین علت ما تمام تلاشمان بر آن است که محیطی شاد، لذت‌بخش و پرهیجان را به دور از تنش و رقابت ناسالم برای آن‌ها طراحی کنیم که بتوانند انگلیسی یا هر زبان دیگری را همان‌طور که با لذت زبان مادری خود را یاد گرفتند، یاد بگیرند، برای همیشه در ذهنشان ماندگار شود و بهترین صحنه‌ها و لحظه‌ها را برای آن‌ها در امر آموزش رقم بزنیم.

 

نویسنده: نسیم ابریشمی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید