آموزش, راهکارههای پرورش کودک دوزبانه, مقالات

دوزبانگی چیست؟

دوزبانگی چیست؟

 

امروزه مبحث دوزبانگی در سراسر دنیا بحثی رایج است، به‌طوری‌که بیش از 70 درصد از جمعیت دنیا دوزبانه هستند.

دوزبانگی فراگیری دو زبان به سبک زبان مادری و بدون ترجمه است. افراد از همان بدو تولد زبان دوم را به سبک زبان مادری یاد می‌گیرند. جامعه به سمتی پیش می‌رود که مردم میبایست چندین زبان را فرا بگیرند تا بتوانند زندگی بهتر و موفق‌تری داشته باشند.

?برای مثال زوج‌های زیادی وجود دارند که هرکدام دارای ملیت و زبانی متفاوت میباشند و تمایل دارند کودکشان از همان آغاز تولد هر دو زبان را فرا گیرد.

❄ برای مثال مریم دارای ملیت عربی است و به زبان عربی تکلم می‌کند و همسرش علی ایرانی و به زبان فارسی صحبت میکند. با آمدن فرزندشان تصمیم می‌گیرند هر دو زبان فارسی و عربی را از بدو تولد با کودک خود صحبت کنند و هر کس به زبان مادری خود با فرزندش صحبت می‌کند. فرزندشان نورا هر دو زبان را در سن سه‌ سالگی متوجه می‌شود و می‌تواند به هر دو زبان صحبت کند.

?حالا ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید اگر کودکم فارسی و عربی را در سن سه یا چهار سالگی بتواند صحبت کند، آیا می‌توانم آموزش زبان سوم را شروع کنم؟

والدین معمولاً دوست دارند کودکانشان در کنار هر زبانی ، زبان انگلیسی را یاد بگیرند. عده‌ای اعتقاد دارند یادگیری چند زبان در کودکی باعث گیجی و سردرگمی کودک می‌شود و با نا آگاهی از این تصمیم صرف‌نظر می‌کنند،   ولی روانشناسان و زبان‌شناسان در دستاوردهای جدیدشان اعلام کرده‌اند کودکان به‌ راحتی چندین زبان را می‌توانند فرابگیرند و نه‌ تنها گیج نمی‌شوند، بلکه باعث می‌شود مغزشان توسعۀی بیشتری پیدا کند.

?روزی در مؤسسه بودم که مادری همراه با کودک چهار ساله‌اش به من مراجعه کرد و اظهار داشت که کودکش قادر به تکلم فارسی و ترکی است و هر دو زبان را می‌فهمد و صحبت می‌کند. قصد داشت زبان سوم انگلیسی را برای کودکش شروع کند. از من خواست راهنمایی‌اش کنم و ترس داشت که کودکش دچار مشکل شود. به او کامل توضیح دادم که چگونه با استفاده صحیح و اصولی از متد ، زبان سوم را به کودک بیاموزد .خیلی جالب بود که این کودک، آرشام، بعد از شش ماه آمدن به مؤسسه و ارزیابی عملکردش نشان می‌داد، با سرعت بیشتری نسبت به تک ‌زبانه‌هایی که زبان انگلیسی‌ ،زبان دومشان است پیشرفت دارد و راحت‌تر با زبان سوم اخت گرفت.

نسیم ابریشمی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید